Eugenio Barba
Eugenio Barba blev født i 1936 i Italien, hvor han voksede op i
landsbyen Gallipoli og gik på det militære, klassisk-sproglige
gymnasium i Napoli. I 1954 udvandrede han til Norge, hvor han
arbejdede som blikkenslager og svejser og var sømand i to år på en
norsk tanker. Han bliver cand. mag. i 1960 fra Oslo Universitet i
fransk litteratur og religionshistorie.
Samme år får han et stipendium til at studere teaterinstruktion
på Warszawas Teaterskole. Efter et år forlader han skolen for at
arbejde med et lille eksperimenterende teater i Opole, som bliver
ledet af en ung, ukendt teaterinstruktør, Jerzy Grotowski, og den
mere etablerede kritiker, Ludwik Flaszen.
Barba bliver i Polen indtil april 1964 og passer dels sit
arbejde som instruktørassistent for Grotowski og
foretager dels rejser til Europa, hvor han spreder
oplysninger om den polske teatermand og hans eksperimenterende
teaterlaboratorium. I den samme periode rejser han et halvt år til
Sydindien for at studere kathakali.
I oktober 1964 grundlægger han Odin Teatret i Oslo. To år efter
flytter han og teatret til Holstebro i Danmark. I løbet af de næste
næsten 50 år bliver Eugenio Barba og Odin Teatret en legende inden
for moderne teater: En gruppe mennesker, som har opnået indflydelse
ved at skabe deres egen, uafhængige teatertradition. De udvikler en
måde at videregive deres erfaringer på både gennem praksis (med
intense seminar- og workshopaktiviteter) og gennem at udgive bøger,
artikler og dokumentarfilm. De bidrager på en ny måde til
teatervidenskabens område: I 1979 grundlægger Eugenio Barba
ISTA, International School of Theatre Anthropology, og i 2002
Centre for Theatre Laboratory Studies i samarbejde med Aarhus
Universitet.
I centrum af disse mange aktiviteter gennem de sidste 50 år har
Eugenio Barba instrueret 76 forestillinger med Odin Teatret og
senere også med det interkulturelle ensemble, Theatrum Mundi. Odin
Teatrets seneste forestilling, Det kroniske liv, havde
premiere i september 2011 i Holstebro.
Eugenio Barba sidder i utallige redaktionskomitéer af
internationale teatertidsskrifter, bl.a.: "TDR - The Drama Review",
"Performance Research", "New Theatre Quarterly" og "Teatro e
Storia".
Blandt hans sidste bogudgivelser, oversat til mange forskellige
sprog, kan nævnes: The Paper Canoe
(Routledge), Theatre: Solitude, Craft, Revolt (Black
Mountain Press), Land of Ashes and
Diamonds. My Apprenticeship in
Poland, followed by 26 letters from Jerzy Grotowski
to Eugenio Barba (Black Mountain Press), Arar el
cielo (Casa de las Americas), La conquista de la
diferencia (San Marcos Editorial), On Dramaturgy and
Directing. Burning the House (Routledge) og A Dictionary
of Theatre Anthropology in collaboration with Nicola Savarese
(Routledge).
Eugenio Barba har modtaget et stort antal både danske og
internationale priser, og hans forskning inden for
teaterantropologi er blevet belønnet med æresdoktorater ved en lang
række universiteter verden over. Blandt priser kan nævnes:
"Reconnaissance de mérite scientifique" fra Montreal
Universitet, Pirandello International Prize, Sonning
Prisen fra Københavns Universitet , Håbets Pris og The
International Association of Theatre Critics' (IATC) Thalia Pris.
Han er udnævnt til æresdoktor på universiteterne i Aarhus,
Ayacucho, Bologna, Havanna, Warszawa, Plymouth, Hong Kong, Buenos
Aires, Tallinn, Cluj-Napoca, Edinburg og Shanghai. I Danmark har
han desuden modtaget Kjeld Abell-prisen fra Det Danske Akademi, og
han er benådet med ridderkorset af Dannebrogordenen. I 2013
tildeltes Barba Foreningen af Danske Sceneinstruktørers Hæderspris.
Endelig er han modtager af Statens Kunstfonds livsvarige
ydelse.
Blandt de kunstnere, som har markeret teaterhistorien i den
sidste halvdel af det 20. århundrede, er Eugenio Barba måske den
eneste, som har arbejdet på en helt ny måde inden for alle områder
af teatret: den kunstneriske skabelse; den teoretiske refleksion;
videregivelse af teknik og professionel viden; den historiske
hukommelse; videnskabelig forskning; brugen af teatret som et
tværkulturelt instrument i sociale sammenhænge for at aktivere
relationer blandt forskellige sociale og etniske grupper.
Holstebro, 2014