Tak (Gyldendal, 2001). Efter Tak fulgte:
Ærgerligt,
ærgerligt (Gyldendal, 2003), Lige mig
(Gyldendal, 2007),
Jeg ved ikke om den slags tanker er normale
(Forlaget
Hjørring 2009) og endelig - sidste år - La'os (C&K
Forlag,
2012).
Lone Hørslevs stil giver indtryk af noget uimponeret, rystet ud
af ærmet på stedet. Hendes digte er mundrette og tager sig enkle
ud, men deres præcision er snittet til med et samuraisværd. Hun
lokker læseren med på en kildrende karruseltur og kaster hende/ham
rundt mellem banale hverdagsting - der i sammenhængen opgraderes
med universel betydning - og katastrofer og lignende dramatiske
begivenheder på det helt nære plan, i nationen og verden. Hendes
digte er helt åbne, på én gang smerteligt sårbare som krabber uden
skjold og samtidigt overlevelsesstrategisk overlegent elegante og
kække.
For sit meget roste arbejde har hun modtaget flere priser.
Blandt andet Michael Strunge-Prisen i 2004. Desuden arbejdslegater
fra Statens Kunstfond op til flere gange.
Cecilie Lind
Cecilie Lind er et par trappetrin yngre end Hørslev.
Hun er født i 1991 og student fra Ringkjøbing
Gymnasium 2010. Hun debuterede i det uundvær-
lige litteraturtidsskrift, Hvedekorn, 2008 og udgav
det heftige digthæfte (men alt, hvad hun skriver, er
heftigt) Ulven åd min eyeliner på forlaget
Organiseret
vold begået imod den almindelige tale.
I 2012 kom Dughærget pupil accelererer tusmørke
på forlaget Samleren.
Som læser af Cecilie Linds digte føler man, at
man selv bliver ramt af det bombenedslag, der er
hendes digteriske metodes udgangspunkt. Hun
fyrer sproget af. Det hele ryger i luften, og så sætter
hun det sammen igen på de mest uventede måder
og opfinder i den sammenhæng ord og meninger,
som slet ikke eksisterede før i sproget.
Foto: Lærke Posselt.
Var man på karruseltur med Hørslev, kommer man med Lind på
udflugt (efter bomben) i de vidunderlige og mystiske baljer i
Tivoli (der desværre, som så meget andet godt, i dag er afløst af
noget af det sædvanlige, ligegyldige skidt).
Lind har studeret litteraturvidenskab på Københavns Universitet
og er i dag elev på Forfatterskolen.
Akkompagnerende aktiviteter
Som altid består Poesi på en torsdag af en række
aktiviteter omkring oplæsningen af månedens digtere.
Alle, der har digte liggende i skrivebordsskuffen, opfordres til
at indsende dem til arrangørerne, som udvælger ét, hvis ophavsmand
får lov til at læse det op og også præmieres med en digtsamling af
én af månedens digtere.
Den persiske 1100-tals digter, Omar Khajjâms Rubâijât
bliver fremført på sit musikalske originalsprog og på dansk, og
månedens kendte holstebroer vil komme med nogle af sine
yndlingsdigte.
For at ære Omar Khajjâm udskænkes der et glas vin inkluderet i
entrebilletten, og i den lokale Arnold Busck boghandlers medbragte
lyrikbod er der slagtilbud på poesi i alle afskygninger og ud over
enhver digterisk fantasi.
Af musik byder aftenen på Husorkestret med toner fra først og
fremmest Latinamerika med Rina Skeel og Bjarne Nygaard Nielsen i
front. Gerd Schmidt Nielsen slår i sit lyriske essay ned på nogle
essentielle punkter i aftenens digteres forfatterskaber.
Poesi på en torsdag er arrangeret af Holstebro
Gymnasium og HF, Holstebro Bibliotek, Musikteatret, Arnold Buscks
Boghandel, Uddannelsescenter Holstebro, Holstebro Kunstmuseum og
Odin Teatret. Arrangementet er støttet af Holstebro Kommune og
Forfattercentrum.