Workshops

CALENDAR

<<<August 2020>>>
MTWTFSS
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

The Rhythm of the Performance and the Actor's Music


Et seminar af Frans Winther, komponist ved Odin Teatret:

 

En forestillings rytme og skuespillerens musik

 

Et seminar om ord, sang og musik som redskab for skuespillere, musikere, instruktører og komponister i teatret.

 

 

Teater som musik

Musikken er en grundlæggende faktor i ethvert arbejde med teatret, uanset om musikken er til stede som sange og underlægningsmusik, eller er den rytme og musikalitet som gennemvæver forestillingens struktur og den enkelte skuepillers og musikeres arbejde.

 

Det talte ord er musik og med dette for øje lægges arbejdet til rette!


Odin Teatrets arbejde med montage af lyd og musik, billeder og sang har dannet udgangspunkt for det seminar teatrets komponist gennem 17 år, Frans Winther nu kan tilbyde. Her kan deltagerne i løbet af en uge få lejlighed til at arbejde kreativt med improvisation, montage, komposition og musikalsk udtryk bygget op af sange og tekster de selv medbringer og de forløb som udvikles på seminaret. Det samlede resultat af den fælles indsats bliver vist for et publikum ved seminarets afslutning.


Musikalsk dramaturgi

En forestilling er en symfoni af ord, billeder,  bevægelser,  lyd,  sang og musik, der skal spille sammen for at give det kunstneriske udtryk flow og drive.

Musikalsk spænding er et kompliceret fænomen. Det fremtræder klart for tilskueren eller lytteren, men er vanskeligt at beskrive. En stigning i musikalsk intensitet kan beskrives som en spændingsopbygning, eller en stigende følelse af usikkerhed, mens det modsatte kan beskrives som en følelse af afspænding, udløsning eller fuldbyrdelse. En vellykket musikalsk dramaturgi udnytter spændings-opbygning og udløsning optimalt.

 

Forkundskaber

Seminaret kræver ingen musikalske forkundskaber, men hver enkelt deltager skal medbringe et digt og en sang som de skal kunne fremføre udenad. Det vil være fint hvis deltagere, der spiller et instrument, tager det med.

 

Indhold

Hvert seminar er opbygget omkring improvisationer, stemmetræning, sang, tale, rytme og ofte også bevægelse. Hver dag begynder med opvarmning, som vil være en kombination af klassisk stemmetræning og øvelser, der opbyg-ger styrke og udtryk: "at nå ud over rampen". Der vil blive arbejdet med de sange og tekster, som deltagerne selv har medbragt; de sættes ind i nye sammenhænge, bliver udviklet og forandret, får tilføjet ny melodi eller andre stemmer, hvisket, talt, sunget og skreget. Det hele væves  sammen til det strukturerede  forløb, der afslutter seminaret.

 

Seminaret som en serie forløb:

 

Improvisation

  • Fælles improvisation
  • Individuel improvisation

Ord og musik

  • Der arbejdes med de medbragte digte og hvordan de kan forvandles ved at blive sat i musikalsk sammenhæng.
  • Hvordan fremføres digtet? Som almindelig tale, talesang, med underliggende kor, eller skal det have en ny melodi?
  • De musikalske muligheder, der ligger i ord og sætninger undersøges.
  • Der udarbejdes en præsentation af arbejdet, med brug af det materiale, som er udviklet under seminaret.
  • Denne præsentation bliver opbygget, så forståelsen af musikalsk dramaturgi kommer til at fremstå klart.

 

Forestilling

For at få en fornemmelse af hvordan den musikalske dramaturgi fungerer i forhold til tilskueren og lytteren bliver den færdige montage spillet i lokalområdet eller på Odin Teatret, hvis seminaret foregår der.

 

 

Sprog

Seminaret bliver gennemført på dansk eller engelsk, med inddragelse af tysk, italiensk fransk og/eller spansk efter behov.

 

Seminar på Odin teatret

Prisen for seminaret dækker indlogering i et dobbeltværelse på Odin Teatret. Måltider er ikke inkluderet, men det er muligt at tilberede sin mad på teatret.

Hvis du er interesseret i at deltage i et seminar på Odin Teatret, så send en e-mail til: odin@odinteatret.dk

 

Seminar ude

Er du interesseret i at afholde et seminar på dit teater, konservatorium, universitet, din teaterskole eller et andet sted kontakt os da via e-mail og spørg efter ledige perioder: odin@odinteatret.dk

 


Om Frans Winther

 

Frans Winther har studeret komposition på Nordjysk Musikkonservatorium. Han spiller forskellige instrumenter og har arbejdet på Odin Teatret siden 1987.


Kompositioner til Odin Teatret, instrueret af Eugenio Barba: Memoria (1990), Kaosmos (1991), I hvalens skelet (1998), Mythos (1998), Andersens drøm (2003), Ur-Hamlet (2006).

 

og instrueret af Frans Winther: Bl.a. Åndedrag (2004), Tidevandet, dagen og afskedens lys (2002).

 

Frans Winther har skrevet 2 Operaer:

Shakuntala (1991) og EZRA (2004)

 

samt musik til Hotel Pro Forma, instrueret af  Kirsten Dehlholm: Skibet Bro (1991), Skyggens kvadrat (1992), Dust, Wow, Stov (1995) og Monkey Business (1998).

 

Musik for orkester, kor og kammermusik.


Sidste arbejde er ny musik til Den kaukasiske kridtcirkel af Brecht opført i Spanien 2006-2007 med gruppen Ferroviaria, instrueret af Paco Macia.

 

2 CDer Tidevandet, dagen og afskedens lys og Åndedrag

 


Search

Newsletter

News from Odin Teatret

directly into your inbox.
Sign up for our newsletter.

Travelog

A selection of letters, news, reactions, thoughts from Holstebro and abroad.